5/15/2013

عن الحاجات اللي بتروح واللي مابتحصلش

الحياة منحة وليست حق.

دي الحكمة اللي طلعت بيها من فيلم ما ساذج. مش عارفة ليه طبعا اطلع بحكمة من فيلم ساذج بس دي حصلت معايا أكتر من مرة، والفكرة إن دايما الحكمة دي مالهاش دعوة خالص برسالة أو قصد أو مضمون الفيلم.

ما علينا، المهم إننا بنزعل لما حاجة بتروح، أو حاجة ما تحصلش. ليه بقى؟ غالبا لأننا بنفترض إنه من حقنا الحاجة دي. من حقنا مثلا نتعلم ونشتغل ونسافر ونحب ونتجوز وننجح ونشتهر ونغتني.. من حقنا نعيش على طول أو نعيش كتير أو نعيش مبسوطين طول الوقت.

بس مين قال إنه من حقنا؟ جبنا منين الفرضية دي؟ عشان غيرنا حصل له كده؟ كام واحد يعني؟ ملايين؟ بلايين من البشر؟ سو وات؟  طب ما الموت حصل لبشر كتير أوي بردو، ومع ذلك ده أكتر حاجة الناس مش بتتمناها مع إن محدش في اللي عايش متأكد تماما إذا كان هيتبسط وللا هيتضايق لما يموت.. مش يمكن دي أحسن حاجة في الكون؟

سيبك من حتة الموت، نركز في اللي بنفكره حقنا بس هو الحقيقة منحة، أو هدية.  كل يوم هو منحة، كل ساعة زيادة هي منحة، كل بني أدم جديد يدخل حياتك، كل جنيه، كل سقف، كل خطوة، كل دقة قلب، كل غنوة أو حتة مزيكا، كل فرصة تساعد بيها غيرك، كل لقمة، كل ابتسامة أو ضحكة، كل فكرة، كل حاجة حلوة هي منحة، ولو حبينا نتفلسف زيادة ممكن كمان نعتبر إن كل حاجة وحشة حصلت هي منحة بردو، أو على الأقل جزء صغير من قصة لما تكمل هتكتشف إنها في المجمل منحة.. كده يعني.

لما تعرف حد يومين أو شهرين أو عشر سنين، ويموت. ليه بتشوف إن ربنا حرمك منه؟ والحقيقة إن ربنا مش ملزم إنه يديهولك أساسا ولكن ادهولك يومين أو شهرين أو عشر سنين. يعني لو ده كان بالاتفاق المسبق، كنت هتفضل إنك تقبل باليومين دول وللا إنك ماتعرفوش أساسا؟

No comments:

Post a Comment