5/09/2013

حسنة وائل غنيم، سيئة النشطاء


اتمنى إن كلامي يتفهم غلط.. ها!

إذا كان ممكن اختار حسنة واحدة بس لوائل غنيم  فهي إنه عمل اعتبار للناس.. الناس العادية، العامة، الجمهور، اللي زي ما تسميهم، الناس اللي كانت ماشية جمب الحيط، اللي  شايفة دولة مبارك قدر ونصيب.. عادي يعني.. اللي نعرفه أحسن م اللي مانعرفوش. وائل لم الناس دي، الشباب بالأخص، قال لهم إنتو ليكم قوة ومن غيركم مفيش حاجة ممكن تتغير. إلبسوا اسود واقفوا ع البحر وحسوا بقوتكم، اتجمعوا بالشموع في ميدان وحسوا بقوتكم، اخرجوا في الميادين  أصحاب، هتلاقوا أصحاب وأصحاب تانيين وهتحسوا بقوتكم.

وائل غنيم اعتمد على الناس، ماستغناش عنهم..

النشطاء بقى، اللي هم أصلا ناس متحمسة من قبل وائل غنيم وفضلت متحمسة بعد وائل غنيم، النشطاء اللي خرجوا وسط الناس مبهورين بأفعال الناس، مغمورين بقوتهم ومتدفيين بيها. وبعدين ابتدوا يختاروا الطرق - حقهم! ما هم لم خبرة، ولهم وجهة نظر، يقدروا يوجهوا القوة ويستعملوها.. بس هم ماعملوش زي وائل ما عمل. هم تعالوا على الناس.. يقولولهم معركتكم في الشارع ده تعالوا، لو مجيتوش تبقوا مش وطنيين زينا، لو مجتيوش تبقوا بعتوا القضية. وفضلوا ينشقوا ويبعدوا ويتلموا على نفسهم، محاولوش يفهموا الناس .. دايما متوقعين إن أفكارهم واضحة وإن كل اللي عليهم يعلنوا عنها والناس تتلم.. بس الناس مش هتتلم. حقيقي بجد محتاجين يبذلوا مجهود أكتر من كده، محتاجين يتعلموا من وائل غنيم.

طبعا لا النشطاء جماعة واحدة ولا قبيلة واحدة، ولا حزب واحد، ومش بحاول أعمم، بس الأزمة للأسف عامة بقدر يكفي إنها تاخد القلة القليلة من النشطاء الواعيين في الرجلين.. اعتذاري ليهم.

2 comments:

  1. كويس ان حد معروف بدأ يتكلم في الموضوع .. صوتنا اتنبح بقالنا سنتين من غير فائدة

    http://marvelspot.blogspot.com/2011/08/blog-post_29.html

    ReplyDelete
  2. غاويه انتي تجري شَكل الناس وتعملي مشاكل :D ... عاش يا زينب :))

    ReplyDelete