8/18/2015

كيف اللعب بيقتل الوقت

تقريبا كده كل اللي أعرفهم ابتدوا يمارسوا هوايات معينة عشان تطلعهم من الاكتئاب أو يهربوا بيها من التوتر والقلق وضغط الحياة أو يستخبوا من الوقت أو يجبروه يعدي من غير ما يلحق يأذيهم.

هوايات زي التلوين..
والرسم
والتصوير
والسفر
والكتابة
والقراية

ببص لنفسي كده واسألها طيب هو أنا بعمل إيه عشان أحل عقدي أنا كمان؛ اكتشفت إني بكتب هنا باستمرار أكتر من زمان وكمان عملت بلوج جديد اتكلم فيه عن السينما بشكل مش سينمائي خالص إنما احساسي أنا ومعلوماتي أنا والأفلتم اللي بحبها أنا بشكل شخصي أكتر من كونها قصص عظيمة أو تجارب فنية فذة.

وبحاول أسافر.. بمعدل أقل من اللي في بالي صحيح بس أهو ربك بيرزق.

وعايزة اشتري عدسات جديدة للكاميرا. بس أنا بحب التصوير عموما بعيدا عن محاولات العلاج والهروب.

طبعا عديت مرحلة التلوين من سنتين، وبالنسبة للرسم فتخليت عن فكرة إني اتعلمه من خمس سنين مع إن والله كان يجي مني.

أه صحيح وحاجة تانية كمان بهرب بيها من التوتر وبقتل الوقت.. كاندي كراش واخواتها

No comments:

Post a Comment