4/28/2006

مالك2

فكرة من الافكار اللى طرحها اخناتون2.. بانر نحطه كلنا عشان مالك ويحيى، الخبر اللى اتأكدت منه ان يحيى مجاهد بخير، والبانر المفروض هيكون لمالك ومحمد عادل

وبصراحة انا فكرت ان البانرات تكون لكل معتقل واحدة، حتى لو وصل عدد المدونين المعتقلين لألف، كل واحد كيان مستقل وكل واحد قضية انسانية كاملة

للأسف معنديش صور شخصية ليهم

---------------------------
البانر الأول:


اطلقوا سراح مالك مصطفى


الكود بتاعه:







البانر التانى:


اطلقوا سراح محمد عادل



الكود بتاعه:





باقى الافكار اللى طرحها اخناتون ، هتلاقوها فى تعليقه هنا





19 comments:

  1. مجهود رائع فعلا وياريت كلنا نعمل حاجه بس انا مش متفقه معاكي في حته ان كل واحد يبقي ليه بانر لوحده

    بدل ما نكتب علي كل بانر اسم كل واحد فيهم نعمل بانر واحد بس ونكتب فيه كلمه واحده اطلقو سراح مصر

    لان مش المشكله هما مسكو مالك او محمد عادل او اي حد الفكره ان مصر كلها هيا اللي معتقله

    دا اقتراحي وعموما انا معاكو باذن الله
    لحد ما ربنا يزيح الغمه عننا ومصر تطلع من المعتقل

    ReplyDelete
  2. اهلا يا شيماء، نورتينى

    انا معاكى اننا نعمل بانر اطلقوا سراح مصر، ونعمل حملة كمان تركز على القضية دى، بن عبدالعزيز عايز يعمل حاجة شبه كده، مش كل ما الحكومة تتغاظ من ناس بيقولوا لأ يعتقلوهم

    الفكرة ببساطة ان كل حد تم اعتقاله وراه جهة بتسعى انها تخرجه من ازمته، لكن المدونين فى الغالب مش كده، هما لما بينزلوا المظاهرات و الاعتصامات بصفتهم مدونين مصريين -وهما كتير- مفيش وراهم جهة تحمى المدونين وتسأل عنهم،

    ابسط تعبير بالبانرات دى اننا بنتجمع كمدونين ورا مالك ومحمد، زى ما بنتجمع كمصريين ورا كل المعتقلين

    يا ريت نقدر نأسس كيان ما يقف ورا المدونين

    يا ريت اقدر انزل القاهرة واكون معاهم طول الوقت

    ReplyDelete
  3. شكراً بنت مصرية على مجهودك الرائع. أنا موافق 100% على اللى إنتى بتقوليه. أنا بعت على مجموعة"المدونون المصريون" عشان نتقابل النهارده أون لاين ونفكر مع بعض فى أجندة للى ممكن نعمله كمدونين . الدعوة مفتوحة للجميع.

    ReplyDelete
  4. fekra hayla ya gama3a bas ya ret law et3amal banner b ba2et el asma2 aw simply lel2efrag 3n el mo3takalen w 7'alas

    ReplyDelete
  5. الفكرة بتاعتي الهدف منها احراج دائم للحكومة
    وزيادة عدد الصور لحد منوصلهم لميت الف او مليون كمان

    كل اللي عاوزينه
    موقع واب لود انجن وبس
    والصورة تترتب جنب بعضها في عواميد وصفوف
    وهكذا
    هل برمجيا ده صعب؟؟؟

    ReplyDelete
  6. ان شاء الله عدد المعتقلين ما يزيدش يا جماعه .. احساس رهيب احساس فقد الامان اللي بقي بيعشش علي كل خطوه و كل ركن فيكي يا مصر .. ارهاب ارهاب ارهاب .. ارهاب بكل معني الكلمه و في كل مكان ..

    اتمني ان شاء الله نقدر نعمل حاجه و انا و الله بعت كذا ايميل لعدة برامج تليفزيونيه و للأسف ده الشئ الوحيد اللي اقدر اعمله .. بس لو فيه بيتيشن او حاجه ممكن تساعد كمان ..

    ReplyDelete
  7. رغم اني مش موافق علي اننا نعمل بانر لكل واحد بأسمه لكن مهم ننا كمدونيين نعمل بانر لمالك ومحمد عادل
    شغلك حلو قوي يا صديقتي وان كنت افضل ان البانر يحتوي علي صورهم
    معرفش ده ممكن يتم ازاي
    لكن هتلاقي لمالك اكيد صور عندي وعند عمرو عزت وكمان طق حنك
    ياريت ده يحصل

    ReplyDelete
  8. رامى، انا نزلت
    irc
    وبعدين مشيت على الخطوات ، بس مارضيش يعمل كونكت !!

    يا ترى ايه اللى حصل فى المناقشة؟
    -------------

    يحيى مجاهد،
    لقيت من شوية فى مدونة ارتباك
    بانرات بصور لمالك ومحمد عادل وكمال خليل

    اضغط هنا


    انا عرفت ان ناس من مركز هشام مبارك هيكونوا هناك بكرة، وان كل المعتقلين بخير، ومش ساكتين :)

    ReplyDelete
  9. Aboyousif will email the log on the group. Only me and him appeared. We discussed some ideas and come out of one idea to be done which is to make a committe to protect Egyptian bloggers.

    Still the discussion up until now as BooDy, Alaa and MSameer joined lately from few minutes.

    ReplyDelete
  10. بانارات هنا بالصور
    و يا ريييت يا حماعة لو حد عنده اى صورة للمعتقلين اللى ملهومش بانارات لسه يبعتهالى
    http://memo.blogsome.com/2006/04/28/banners/

    ReplyDelete
  11. وجود البانارات من غير الصور و الاسماؤ بيخلى الموضوع فى اذهان الناس مجرد رقم او ان المعتقلين دول كلهم واحد بس
    انا الصور و الاسماء فابتقول ان دول بنى ادمين اتظلموا و الناس بتحش بالعدد و بالكارثة اكتر

    ReplyDelete
  12. مظنش فى فايدينا غير الدعاء وحط بنرات المعتقلين فى مدوناتنا، والتواجد يوم 25 مايو مع القضاة، ومش لازم ننسى القضية الأساسية الى زملاءنا أعتقلوا دفاعًا عنها، حرية القضاة

    ربنا معانا ومعاكم

    ReplyDelete
  13. البانارات هايلة - ثقيلة شوية في الداون لود - بس شغال، الصور مش مهمة ، متهيألي هما ما كانوش حيحبّوا ينشروا صورهم، كنت باتمنى البانار يبقى متحرك فلاش أو جي.آي.إف يكون فيه سطرين عن الحدث ، علشان الزوار الراندوم إللي مش متابعين ، أو ع الأقل يكون بيوصّل على لينك صفحة فيها تاريخ الموضوع كله باختصار ، إمعانا في نشره بين الناس و خصوصا إللي مش ناشطيم و مالهومش في الموضوع.
    شكرا الشغل هايل

    ReplyDelete
  14. على فكرة يافندم، في مدونتي صورة شخصية لمالك..ممكن تاخديها لوقت عوزة..

    ReplyDelete
  15. حمدلله ع السلامة
    افتقدناك كثيرا ..ومرت علينا الأحداث
    يلا تفاعل اعتدناه فقط بمدونتك
    فقط كنت أنوى أن أرحب بعودتك ولكن لم أجد بدا من عدم التعليق
    ولكننى لا أفهم جيدا فكرة البانر وما يمكننى فعله بالضبط
    كل ما أفهمه أن حكومتنا الآن فى حالة تخبط شديد ...ربما من وجهة نظرى أنها للمرة الأولى تجد من ينقد كلامها بالصوت والصورة ..فى الإعلام الخاص المصرى وغيره ..وكذلك عبر الانترنت ..لم تفلح مع هذه القنوات الجديدة مساعيها فى التكذيب الكذاب التى اعتادت عليه من قبل
    إذ أن الصورة المرئية لا يمكن تكذيبها ...فحاولت استخدام لغة جديدة ..وظهرت مفردات لأول مرة فى الخطاب السياسى الموجه ...مثل كلمة الشفافية ...انها بديلة لسياسة حكومية قديمة اسمها (التنفيث) ولكن الأمر انفلت بشدة من بين يديها ...لم يقتنع حتى العامة بالأكاذيب المتكررة فضلا عن المثقفين ...لم تفلح مصطلحات المختل العقلى الذى أصبح جاهزا فى كل كارثة جديدة ....لقد تشبع الشعب المصرى أخيرا من تلك الأكاذيب التى إعتاد عليها من قبل وإن لم يكن يصدقها من قبل الا أنه كان (بيطنش بمزاجه) تحت دعوى (أنا عاوز آكل عيش وأربى عيالى )..والآن بعد أن أصبح لا يستطيع الحصول على لقمة العيش هذه التى صبر من أجلها من قبل ...لم يجد غير التمادى فى التنفيث ...ولكن بشكل أوسع لم يرضى عنه النظام ...حيث بات الأمر يمس الأخير بشكل شخصى ...لذا أعلن عن خلع قناع البراءة والطيبة ...وتخلى عن مفرداته المستحدثة وحتى القديمة والتى ظن أنها لجام الشعب ...معلنا أننى أستطيع العودة الى عهدى القديم ..ما زالت السجون والمعتقلات موجودة ..ولتذهب الشفافية والاصلاح السياسى و عصر الحرية الى الجحيم ...وكيف لا والبلد التى تدعى انها محررة الشعوب لديها جونتانامو ...وحتى القضــــــــــاء لم يصبح بعيدا عن تلك الدائرة ...فلقد تجاوز حدوده أكثر من اللازم برأى النظام .....وعليه فانه (لازم يتربى ويعرف حدوده )
    معقول يشكك فى نزاهة الحكومة ونزاهة الانتخابات ......وعلى رأى المثل (إضرب المربوط يخاف السايب )
    اللهم إنا نسألك العافية
    ويبقى السؤال ...ماذا نستطيع أن نفعل ؟؟؟؟؟؟؟
    وهل لما نفعله أو نقوله ..مبصر أو سامع ؟؟؟؟

    ReplyDelete
  16. على فكرة يا ميمو ، انا حطيط الرابط بتاعك لما لقيته لأى حد يحب ينشر البانرز بصور

    بس يمكن انا مع أحمد، فى انهم يمكن مايحبوش صورهم تتنشر.. ببساطة لأنهم مكنوش ناشرينها قبل كدهه فى بلوجاتهم، عكس عبدالكريم مثلا اللى صورته موجوده فى مدونته، يعنى هو معندوش مانع شخصسته تبقى معروفة للجميع

    -------

    سعدنى:
    شكرا يا سعدنى، البلوجسفير كله وحشنى،

    فكرة البانر ببسطاة ان لما حد يدخل على مدونتى مثلا هيعرف الموضوع، ماتنساش ان اعلامنا النزيهة ماجبش سيرة للى حصل وتجاهلة وتعمد اخفاءه كمان، دى نقطة
    كمان البانرات يمكن تكون محاولة متواضعة -قلة حيلة- نقف بيها ورا كل معتقل

    ReplyDelete
  17. دلوقتي فايدنا نعمل حاجه اكتر من مجرد أننا نحط بانر.

    النائب العام طلب التحقيق مع كل المعتصمين أمام نادي القضاة.

    اطلب من النائب العام التحقيق معك للاعتصام أمام نادي القضاة. ولو الشعب وقف وقفة راجل ومضى على الطلب دا، هاتبقا مصر كلها متهمة بالإعتصام السلمي أمام نادي القضاة، وساعتها ولا حسنى ولا ابنه ولا النائب العام ولا الحكومة كلها هايقدروا يحققوا مع الشعب . وهايكون قرار النائب العام باطل، لأنه قال حققوا مع المعتصمين، طيب احنا بنعترف أننا معتصمين، ومادام مش هايحققوا معانا يبقا لازم يفرج عن الى اتقبض عليهم.

    وحتى لو حبوا يحققوا معانا، مش هايعرفوا، هايحققوا مع 10 ألاف فرد!

    وابقى سلملى على الرأى العام والصحافة ساعتها، من الأخر الموضوع دا احنا كسبانين فيه شمال يمين.

    وعمومًا ده " بلاغ تضامن مع المعتقلين في الاعتصام السلمي " تضامن مع المعتقلين و بلغ عن نفسك.

    ده موقع "منال وعلاء" الى فيه التفاصيل. خش واكتب اسمك وبلغ عن نفسك تضامنًا مع الناس الى مسكهوم فى الاعتصام.

    http://www.manalaa.net

    وانا سبقتكم وكتبت اسمي هناك، أما نشوف الشعب دا ليه حكم فى البلد ديه، ولا محكوم علينا نفضل عبيد.

    http://tooz.blogspot.com

    ReplyDelete
  18. فكرة هايلة يا محمد

    ReplyDelete
  19. nice work guys didnt expect that alot of youth aware about political issues god bless

    ReplyDelete