5/17/2011

شتات المصريين

هو إحنا كنا عايزين إيه؟ كنا عايزين إيه؟

أنا فاكرة إن أول ما خلعنا مبارك، الدنيا نورت وقلنا الحمد لله خلعنا مبارك، هنجيب واحد تاني يخدمنا، ونعمل انتخابات برلمانية تجيب ناس بيمثلونا ونعمل دستور يساوي بيننا جميعا ويحمي حقوقنا...

لا بجد مش فاكرة أكتر من كده. وحقيقي مش عايزة أكتر من كده.

لما نأسس لدولة قانون بدستور وانتخابات حرة تجيب اللي الشعب عايزة نقدر نحقق كل أحلامنا، من أول رفع الأجور والاهتمام بالتعليم والصحة لحد فتح المعبر والعلاقات مع أفريقيا ومحاكمة مبارك وعصابته.

الصراحة أنا مش عايزة من المجلس العسكري غير الانتخابات. يسلم السلطة لينا ويروح. مش عايزة منه يبقى مسئول يأكلنا عيش وللا يضرب لنا مبارك على قفاه - أيوه صحيح أنا عايزة نمسك مبارك قبل ما يفلفص مننا - بس أنا أثق في رئيس منتخب يحاكم في عهده مبارك عن مجلس عسكري هو في الآخر طفل في مسألة الحكم - ولا أسمح بتخوينه على فكره - أنا مش عايزة حاجة من المجلس العسكري.. مش عايزة حاجة

أنا معنديش مانع نفوض المجلس العسكري لمحاولة حل بعض القضايا الملحة لحين الانتخابات، منها توفير الأمن (وظباط الزفت الشرطة ينزلوا من بيوتهم ويتقوا اللي خلقهم ويشتغلوا بقى) والمصايب الطائفية اللي الله أعلم مين اللي بيلعب فيها، وكمان المحاكمات العسكرية للمدنين (واللي هي للأسف أسوأ شيء بيجي مع باكتة حكم العسكر)

على عيني وعلى راسي عصام شرف يروح افريقيا . قشطة، بس لو فشل مش هحاسبه واخرج اطالب برحيله، لأنها مش شغلته ومش مطلوب منه أصلا.. وهكذا مواضيع كتير أوي

أنا متضايقة من المصابين من انفصام الشخصية اللي مخليهم مش طايقين المجلس العسكري ومع ذلك بيطالبوه يحل كل مشاكلهم. اللي مش حاسين نهائيا بالشعب ومنفصلين عنه، اللي مش بيبذلوا مجهود في الشارع عشان خاطر الانتخابات اللي جاية دي، عشان البرلمان يمثل كل طوائف المصريين، عشان الدستور اللي هيتكتب على إيد مجلس الشعب ده يراعي كل طوائف المصريين... وكلنا عارفين إننا محتاجين نشتغل عشان نوعي الناس ونضمن انهم مش هيبيعوا أصواتهم، على الأقل

أنا متضايقة ومخنوقة. مش متضايقة من الشعب، خالص على فكرة. متضايقة من الناس اللي ماتعملش الواجب اللي عليها وماسكة في خناق المجلس العسكري. ومستصيعين بالبق. معرفش بقى، يمكن دا دورهم في الحياة أصلا.. منظرين سياسين يلعنون سلسفيل المجلس العسكري اللي هو أصلا مش مطلوب منه يعمل أي حاجة غير الانتخابات عشان نخلص بقى.

أرجوكم، أرحموا أمي.. انتبهوا، الثورة ستفشل إذا لم يمثل مجلس الشعب القادم كل المصريين، ليس قبل تلك اللحظة تموت الثورة وليس بعدها

اللهم بلغت، اللهم فاشهد

1 comment:

  1. its not just the military council for some reason people think its teh military council that is their problem our problem is much bigger than that our problem is the negative people who are doing practically nothign to validate the revolution and return us back to the day of the throwing of Mubarak, we need serious people to deal with our crisis not just the miliary council not them alone

    ReplyDelete