5/23/2011

مطالبنا الملحة .. مع هوامش

مطالب مليونية يوم الجمعة ٢٧ مايو .. مع تعليقاتي عليها:

أولا: مطالب اقتصادية
- وضع حد أدنى وأقصى للأجور
يعني دلوقتي أزمة السولار والكلام عن ثورة الجياع وإن مصر هتفلس، يقتضي حلولا عملية وعاجلة .. الدعوات لفض المظاهرات الفئوية مش هتحلها، يعني حل المشكلة بدل ما تحاول تمنع العرض وتاخد مسكنات.
لما نكون في أزمة اقتصادية من نوع "إن مصر هتفلس قريب" على حسب قول أحد أغنى أغنياء مصر، يبقى وضع حد أقصى للأجور أصبح مطلب ملح. فهمني إيه نوع الشغل اللي واحد يستحق عليه ١٠٠٠٠٠ جنيه مثلا؟؟ ليه واحد ياخد رقم زي ده وواحد تاني بقاله عشر سنين بيشتغل بياخد ٨٠٠ جنيه وللا واحد تاني لسه جديد بياخد ١٥٠
بجد يعني، ١٥٠ جنيه يعملوا معاه إيه؟ اللهم إلا بركة من ربنا وحزام مشدود ع الآخر.
ليه نيجي ع الغلابة بالشكل ده؟ لا عاش ولا كان، لا عاش ولا كان

- إعادة توزيع الثروات لإنقاذ البلاد من الأزمة الاقتصادية
انا معرفش عمليا إزاي ده يتحقق. بس المفروض اننا في مركب واحدة، لما واحد ثورته ٥٠ مليار ومصر دايرة تشحت ٤ مليار من السعودية وفرحانة عشان أمريكا هتسقط مليار.. يبقى فين الوطنية بقى بتاع الأخ الغني أوي ده؟ والله العظيم والله العظيم أنا لو أملك ٥٠ مليار وللا ٥٠ مليون جتى هتبرع بنصهم إن لم يكن تلات اربعهم. ولو ان معرفش ازاي واحد ممكن يحقق الثروة دي بالحلال، ما علينا يعني.

- التحكم في الأسعار
بسيطة! وربنا بسيطة.. في أجهزة رقابية تشوف شغلها، ودا حل عملي لإنقاذ مصر.. إنقاذها من جشع الجشعين اللي بيعملوا فلوسهم في أوقات الأزمات أكتر من أي وقت تاني.

- فرض الضريبة التصاعدية
أهو، حل كمان أهو. بس طبعا مش هيعجب طبقة الأثرياء من رجال الأعمال الحرامية اللي بيضغطوا بكل ما لهم من نفوذ عشان مايبقاش في الضريبة دي. بس أكيد هو حل يوافق عليه كل وطني مخلص.

- محاكمة كافة رجال الأعمال الفاسدين ومصادرة الأموال التي اكتسبوها بشكل غير شرعي
إنما تقول لي نعمل قانون مصالحة ونسامح رجال الأعمال الفاسدين عشان مصانعهم واستثماراتهم اللي شغالة فيها ألاف العمال، دا يبقى تحايل على الحق. وربنا مايرضاش بكده أبدا. نسكت على السرقة ونطرمخ عشان الحرامي غني يبقى احنا م الآخر كده شرار خلقه اللي هتقوم عليهم القيامة. أعوذ بالله، يا رب احفظنا

ثانيا: المطالب السياسية
- عودة الأمن بشكل مكثف
قوللي بقى الظباط قاعدين في البيوت ليه؟ طبعا مش كلهم، في منهم نزل وفي منهم بيعامل ربنا وبيشتغل، بس في نسبة كبيرة لسه مابيشتغلوش، حتى لو راحوا الاقسام هم قاعدين يلعبوا مش بيوفروا الأمن. دي جريمة أكبر من جريمة الانسحاب الكامل يوم ٢٨. عيب كده. وإذا كان وزير الداخلية مش عارف ياخد منكو لا حق ولا باطل، يبقى يتشال ونجيب حد يعرف يشغل الوزارة دي. أصلا، المفروض يتم اعادة هيكلتها.. اللواءات الكبار الفاسدين لسه في أماكنهم.. ماكنتش ثورة دي!

- تقديم مبارك للمحاكمة بتهمة الخيانة العظمى، على إثر اعتراف المشير بإعطاء مبارك الأمر للقوات المسلحة بقتل
المتظاهرين
هو ده الكلام. مش كلام عن العفو؟؟ هنروح من ربنا فين لما مانطبقش العدل عشان ده كان رئيس؟ في حين دلوقتي بيتقبض على أي حد بيتحاكم كمان محاكمة عسكرية. لا بجد، حرام. بلاش، هتقول إيه لولادك الصغيرين لما يشوفوا إن اللي بيغلط وكان غني أو صاحب نفوذ مش هيتحاسب.. هتقولهم إيه؟

محاكمة مبارك عدالة! ومايخافش من العدالة غير الظالم. ولما يتنتور الكلام عن العفو عن مبارك يبقى مبارك ظالم وخايف من العدالة.. أنا مش عارفة هو هيروح من ربنا فين. بس احنا كمان هنروح من ربنا فين لو سبناه وعفينا عنه؟

- إشراف قضائي وحقوقي على جهاز الأمن الوطني ومحاكمة كل الضباط المتورطين في قتل المتظاهرين وتعذيبهم
إيه الصعب وللا الغلط في مطلب زي ده؟ ليه الأمن الوطني رافض الإشراف القضائي؟ إيه المشكلة لما القضاء يشرف على عمليات الأمن الوطني، فميقدرش يتجسس على مكالمات حد إلا بورقة موافقة من القضاء مثلا، إيه المشكلة؟ حد يقول لي إيه المشكلة؟ ومعناه إيه إن الضباط المتورطين في قتل المتظاهرين لسه ماتحاكموش، وفي منهم لسه بيمارس عمله. هما قتلوا فراخ؟ دي أرواح بني أدمين، وأطهر بني أدمين كمان.

- حل المجالس المحلية
كلنا عارفين المجالس فاسدة قد إيه، وكلنا عارفين إن انتخاباتها بردو كانت مزورة لصالح الحزب الوطني. دا حتى زكريا عزمي الحرامي قالك "المجالس المحلية .. فساد للركب"، يعني شهد شاهد من أهلها يعني. كل اللي في أماكنهم في المجالس المحلية ماسكين البلد من رقبتها، خانقينها.. المجالس المحلية لازم تتحل بجد

- حل جهاز الأمن المركزي أو ادماجه في الجيش
هو إيه لزمته بالظبط؟ غير ضرب المتظاهرين؟

- التأكيد على حقوق المصريين في الخارج في الانتخابات
اللي انا سمعته من اللوا عتمان إن القانون الجديد لا يمنع.

- إقالة يحيى الجمل ومحاكمة عمر سليمان
يحيى الجمل ده بتاع قانون التصالح مع رجال الأعمال الفاسدين! حاجة تفلق، هو بيعمل إيه في الوزارة غير التخنيق على الثورة وظلم الشعب لحساب نفس الطبقة الفاسدة!

ثالثا: الحريات
- إلغاء إحالة المدنيين إلى قضاء عسكري
القضاء العسكري مش المفروض يكون غير للعساكر. مالوش معنى المدنيين يحاكموا عسكريا. المشكلة كمان إن المحاكم العسكرية كارثية. سريعة جدا ومابتديش فرصة للدفاع، حرام كده والله، دا حق دستوري ان يحصل المواطن على محاكمة عادلة.. محاكمة عادلة يا ناس .. العدل يا ناس، العدل .. دا احنا عايزين العدل مع مبارك مش هنعوزه مع بقية الشعب؟

- إعادة محاكمة كل المحكوم عليهم بأحكام عسكرية بعد تحويلهم لمحاكم مدنية
ايوه. إيه المشكلة يعني؟ هو مش قرآن!

- حظر فض الاعتصامات بالقوة بشكل كامل
- تطهير الإعلام، نريد إعلاما ثوريا معبرا عن صوت الشعب وليس صوت الحاكم أيا كان


معنديش كلام تاني أقوله. في مطالب ملحة ماتنستناش برلمان ولا رئيس.. أهم المطالب دي العدل

5 comments:

  1. *الثروات
    ما واحد ثروته ٥٠ مليار

    ReplyDelete
  2. امبارح وانا راجع من المزرعة شفت فى الشارع فى المحلة عربيات شرطة وكاميرات وناس بتعمل لقاء قلت عادى تلاقيها عملية تصليح مكياج للشرطة
    اللى كان مش عاد\ى واحنا فى عز ازمة السولار وارتفاع سعر الطماطم
    - ومدينة زى المحلة ممكن تولع لو مفيش سولار هذا يعنى توقف النشاط الزراعى والصناعى_
    ان الست اللى جانبى فى الميكروباس قالت هما عاوزين ايه قلتليها عوزين يعرفوا راى الناس
    قالت راى الناس انهم يعدموهم قلتليها مين يا حاجة ؟
    قالت اللى عامل فيها عيان وبيقول سامحونى ولازم كل واحد سرق البلد دى يتعدم وراحت ست تانية داخلة فى الحوار احنا مش عايزينهم يزودونا احنا عاوزينهم يقللوا الاسعار بس


    الناس البسيطة دى قالت اللى ماعرفش كتير يقولوه

    ReplyDelete
  3. أقيمو دولتكم بالعدل يا بشر علشان ينصلح حالنا

    ReplyDelete
  4. مطالب رائعة جدا ومفيدة يارب تحقق

    ReplyDelete