6/19/2016

حقق ذاتك انت

بصراحة عمري ما فهمت يعني ايه "احقق ذاتي" و "ألاقي نفسي".

من وأنا صغيرة، كنت ألاقي مثلا واحدة في فيلم تقول انها بتشتغل عشان تحقق ذاتها، والاقي صاحبات ليا في الكلية يقولوا انهم لما هيتخرجوا هيشتغلوا عشان يحققوا ذاتهم. الكلمة دي كانت بتعدي عليا كده ومافهمهاش. اللي هو يعني ايه تحققي ذاتك؟ يعني ايه اللي يحصل؟ يعني ذاتك هيبقى شكلها ايه؟ يعني لما تشتغلي مدرسة 40 سنة مثلا وتوصلي تبقى وكيل أول وزراة ذاتك هتبقى اتحققت؟

الأوضح بالنسبة لي هو عبارات زي "عشان اتبسط" أو "عشان أضيف للإنسانية" أو "عشان أخدم الناس" أو "عشان أصرف على نفسي"

الجملة التانية اللي مابفهمهاش جملة "ألاقي نفسي". فمثلا واحد يقولك عايز اسيب الشغل وادور على نفسي. انا بحب السفر كتير عشان عايز ألاقي نفسي. تلاقي نفسك ازاي بردو؟ وهي ليه مش معاك؟ وايه علاقة شغلك وسفرك بأنك تلاقيها؟ ولما تلاقيها هتطمن؟ هيبقى حالك عامل ازاي؟ واحد لقى نفسه يبقى شكله ايه ده؟

لكن اللي أفهمه هنا إنه يقول مثلا "ألاقي إجابات للأسئلة اللي محيراني" أو "اتعلم" أو "أعرف نفسي أكتر" ..

مش تقول لي احقق ذاتي و ألاقي نفسي!!

بحس العبارات اللي من النوع ده عبارات فارغة. ملهاش معنى. رنانة يمكن لكن ملهاش معنى أو أساس. يمكن هيفرق مع الواحد أوي لو فكر شوية في يقصد ايه بتحقيق ذاته او ايجاد نفسه. لو فكر شوية يقدر يحط نقط محددة وواضحة أكتر لهو عايز يعمل ايه أو يوصل لفين وازاي ده هيبسطه ويرضيه. يمكن ساعتها بردو يكتشف ان لا الشغل حاجة ملحة اوي عشان يمحور حواليها حياته ولا السفر طوق نجاة طول ما هو بيدور على "نفسه" ذات نفسها ومعتقد انها في بلد تانية.. انت مجنووووون؟ :D

No comments:

Post a Comment