6/11/2016

رجالة آخر زمن

اكتشفت على فيسبوك طبيب نفسي مصري بيكتب كتير بوستات عن شغله والمرضى بتوعه ونصايحه. حاجات كتير منها بتعجبني، وبتعلم منها.

بس كتب حاجة كده ماعجبتنش خالص، كان بيتكلم عن ازاي الستات والرجالة مختلفين عن بعض. قال كلام كتيييير غلط او ماعجبنيش يعني. اول حاجة قال انه مش هيحاول يشرح الستات لأنه هو شخصيا مش فاهمهم (حضرتك بتعمم؟) (وحضرتك قلت لي انك طبيب نفسي؟) وبما انه هو راجل فهو هيشرح الرجالة (ده على أساس ان كلكو استمبه واحدة؟) وهيشرح للستات كتالوج معاملة الرجالة (فدلوقتي الستات اللي المفروض تتعامل ومفيش مجهود خلاص يعمله الراجل؟) وبرر الكلام ده بإن الستات دماغها أكبر من الرجالة، وان الرجالة محدودين وقدراتهم محدودة وبالتالي هو هيثق اكتر في ان الستات هي اللي تسيطر ع الامر وتعالجه واتكلم عن ازاي الرجالة كائنات بائسة وكسولة ومحتاجة تتعامل باسلوب الثواب والعقاب عشان تتعلم. (ماشي انا ساعات بقول الكلام ده بس على سبيل الهزار، وكتير بقول ان الستات نسخة معدلة من الرجالة الخلق الاول بس ده هزي تماما! بس الطبيب ده بيتكلم بجد)

نهار اسود! يعني انت اصلا قلت انك مش فاهم الستات، ازاي قررت انهم انضج من الرجالة؟ ومش معنى انك بتمدح في الستات ان الستات هيقولوا امين! الطريقة دي قديمة اوي يا استاذ! هي دي الخطة الكبرى مثلا؟ انك تخلي الستات تتعامل مع الرجالة على انهم اطفال صغيرين؟ وعلى فرض ان دي قناعتك الحقيقة الشخصية وعلى فرض انك بتنصح بجد وبأمانة، فدا مش مبرر انك توصم كل الرجالة بانهم عيال اعتماديين وكسولين وبيجوا بالعصاية والجزرة!! انت بتوصم عظماء كتير في التاريخ لمجرد انهم رجالة، ابسط حاجة الانبيا والمحاربين والمناضلين.. كل دول ربنا يختارهم لرسالات مهمة وهو خلق الاذكى والانضج منهم؟ وانا بعمم هنا عشان ده اللي هو عمله..

هي حالة الدكتور دي حالة فردية وللا ظاهرة؟ هل في رجالة كتير زيه شايفين كده؟ دي تبقى مشكلة

No comments:

Post a Comment