طبعا انا رحت وقلت عدولي، مجاش بكرة اللى انا قلت عليه ده، بس الظاهر اني مبقتش اقدر اقدر ظروفي نهائيا.. يعني يوم مشغولة ، يوم كسلانة، يوم مليش نفس، وكده يعني
المهم.. انا بعتذر عن انى قلت "بكرة هكمل اجابات" ومقدرتش اكمل الا بعد بكرة ده ما عدي بخمس ست ايام تقريبا، وبالتالي فانا مش هوعد المرة دي ببكرة، .. امم احم، اصلى بردو لسه هكمل اجابة فى بوست تالت وعليكو خير :)
المهم.. انا بعتذر عن انى قلت "بكرة هكمل اجابات" ومقدرتش اكمل الا بعد بكرة ده ما عدي بخمس ست ايام تقريبا، وبالتالي فانا مش هوعد المرة دي ببكرة، .. امم احم، اصلى بردو لسه هكمل اجابة فى بوست تالت وعليكو خير :)
المجموعة التانية من الاسئلة: ليلى والمجتمع: ما مشاكل ليلى الملحة في المجتمع من وجهة نظرك؟ ما مصدرها؟ هل يمكن حلها؟ وهل عندك موقف شخصى من واقع الحياة؟
وما يحلى الكلام إلا بذكر النبي عليه أفضل الصلاة والسلام، اما بعد :)
المشكلة الأولى والأخيرة وأم المشاكل والمصدر الرئيسي هى "نظرة الرجل للمرأة" أو بمعنى أدق "نظرة المجتمع الذكوري للمرأة".. لأني لو قلت هى نظرة الرجل فقط اكون غير منصفة، انما الحقيقة هي هذا المجتمع الذي يتفق فيه الرجل والمرأة على "النظرة الدونية للمرأة" والبداية من الرجل.. تسمونها نظرة ذكورية، تسمونها نظرة شرقية، المهم انها نظرة تعتبر الرجل كيان افضل من المرأة، أذكى اقوى اهم اقدر على الاستيعاب والتفكير وتسيير الامور، وكأنه وحده هو خليفة الله على الأرض وليست للمرأة مكان، ... عمنا الرجل صدق كده من زمان، ومارس كل طقوس هذا الاحساس.. وظهرت نُص مشكلاتنا التي نعاني منها من باب اننا الاضعف نحتاج حماية، واننا الاغبى نحتاج لمن يفكر لنا ولا يشاورنا فى الامر..
نُص المشكلات التاني ظهر، لما رضخت المرأة لمنطق الرجل فاعتبرت نفسها ضعيفة تحتاج لظل رجل، وهكذا عشنا فى مجتمع ذكوري يعلي من شأن الرجل ويقلل من شأن المرأة
غني عن الذكر ان الدين برىء براءة الذئب من دم بن يعقوب، (حلوة الحتة دي، كان نفسي اجيب سيرة الذئب ده من زمان، ماعلينا)
ربنا قال "والمؤمنون والمؤمنات بعضهم أولياء بعض يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر" صدق الله العظيم (سورة التوبة)، وسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم قال "النساء شقائق الرجال" ولو جيبنا وقرينا السيرة النبوية هنفاجأ بكم التفهم والمساواة والحرية اللى حصلت عليها المرأة بسبب الاسلام، انما والله اعلم الناس ماقدرتش تستوعب بردو.. فضلت النزعة الذكورية "الجاهلية" دي جواهم.. وابتدت تطلع مع الوقت ويلووا معاني واحكام دينية في سبيل نظرتهم للمرأة. ما تلاقيش رجل يستشير زوجته زي ما كان الرسول (ص) بيعمل، ولا تلاقي حد يحافظ على مشاعرها زي الرسول ما كان بيعمل (دي ابسط حاجة ان الاولاد لما يقعدوا مع بعض ويحبوا يعملوا رجالة قصاد بعض كل واحد يتكلم عن حبيبته باعتبارها "المزة" او "الحتة" بتاعته..ودى الالفاظ اللي بيستخدموها.. على اساس انها رِجل كرسي او مُلة سرير)، باختصار ما بيحترمهاش
دا حتى ايام الرسول كانت النساء بتخرج تصلي الفجر، تصور باه لو جت واحدة دلوقتي تقول انا هخرج اصلي الفجر فى الجامع... "احنا معندناش بنات تدخل البيت بعد الساعة عشرة، يبقى عايزة تخرجى اربعة الفجر!!"..
المشكلة في النظرة دي.. البنت اللي هي بنتك واختك وامك وزوجتك وحبيبتك واللى ببساطة مينفعش تقول مين فيكو احسن او اهم من التاني لأن بدون وجود احد الطرفين مش هيبقى في عمار.. البنت دي بتبقى في ذهنك تقول الوقت كيان هش ضعيف عقلها صغير. لأ وكمان مااااكرة.. وكيد النساء باه والحاجات دي، وبرغم من تناقض الفكرة بين العقل الصغير والمكر إلا ان الرجل بيرتاح جدا للنظرية دي اللى تخليه يستسهل اصدار احكام بناءا على الموقف المتورط فيه، فهي ساذجة احيانا وماكرة احيانا أخرى
شىء مزعج جداً.. انك تكون بنت بتتنازعها جهتين، جهة المجتمع القائم بالفعل بكل افكاره الجاهلية الرجعية دي، وجهة احساسها الداخلي وقراءتها اللى دعمت ايمانها بإن في ظلم وان مش دا اللي المفروض يكون
طيب الحل ايه؟
م الاخر كلنا عارفين الحل، بس احنا مش قادرين ننفذه، مش قادرين نمارسه.. مش قادرين نغير النظرة الخاطئة للمرأة. ايوه هو دا بكل بساطة الحل.. انك تشوف المرأة ككيان انساني مماثل، ساعتها كل الحاجات هتتحل، هتعترف للانسانة دي بحقها.. هتحترمها من جواك
نفس الحكاية، المرأة كمان محتاجة تغير نظرتها لنفسها ولبنات جنسها، محتاجة تدي للانسانة اللى جواها حقها.
المشكلة الأولى والأخيرة وأم المشاكل والمصدر الرئيسي هى "نظرة الرجل للمرأة" أو بمعنى أدق "نظرة المجتمع الذكوري للمرأة".. لأني لو قلت هى نظرة الرجل فقط اكون غير منصفة، انما الحقيقة هي هذا المجتمع الذي يتفق فيه الرجل والمرأة على "النظرة الدونية للمرأة" والبداية من الرجل.. تسمونها نظرة ذكورية، تسمونها نظرة شرقية، المهم انها نظرة تعتبر الرجل كيان افضل من المرأة، أذكى اقوى اهم اقدر على الاستيعاب والتفكير وتسيير الامور، وكأنه وحده هو خليفة الله على الأرض وليست للمرأة مكان، ... عمنا الرجل صدق كده من زمان، ومارس كل طقوس هذا الاحساس.. وظهرت نُص مشكلاتنا التي نعاني منها من باب اننا الاضعف نحتاج حماية، واننا الاغبى نحتاج لمن يفكر لنا ولا يشاورنا فى الامر..
نُص المشكلات التاني ظهر، لما رضخت المرأة لمنطق الرجل فاعتبرت نفسها ضعيفة تحتاج لظل رجل، وهكذا عشنا فى مجتمع ذكوري يعلي من شأن الرجل ويقلل من شأن المرأة
غني عن الذكر ان الدين برىء براءة الذئب من دم بن يعقوب، (حلوة الحتة دي، كان نفسي اجيب سيرة الذئب ده من زمان، ماعلينا)
ربنا قال "والمؤمنون والمؤمنات بعضهم أولياء بعض يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر" صدق الله العظيم (سورة التوبة)، وسيدنا محمد صلى الله عليه وسلم قال "النساء شقائق الرجال" ولو جيبنا وقرينا السيرة النبوية هنفاجأ بكم التفهم والمساواة والحرية اللى حصلت عليها المرأة بسبب الاسلام، انما والله اعلم الناس ماقدرتش تستوعب بردو.. فضلت النزعة الذكورية "الجاهلية" دي جواهم.. وابتدت تطلع مع الوقت ويلووا معاني واحكام دينية في سبيل نظرتهم للمرأة. ما تلاقيش رجل يستشير زوجته زي ما كان الرسول (ص) بيعمل، ولا تلاقي حد يحافظ على مشاعرها زي الرسول ما كان بيعمل (دي ابسط حاجة ان الاولاد لما يقعدوا مع بعض ويحبوا يعملوا رجالة قصاد بعض كل واحد يتكلم عن حبيبته باعتبارها "المزة" او "الحتة" بتاعته..ودى الالفاظ اللي بيستخدموها.. على اساس انها رِجل كرسي او مُلة سرير)، باختصار ما بيحترمهاش
دا حتى ايام الرسول كانت النساء بتخرج تصلي الفجر، تصور باه لو جت واحدة دلوقتي تقول انا هخرج اصلي الفجر فى الجامع... "احنا معندناش بنات تدخل البيت بعد الساعة عشرة، يبقى عايزة تخرجى اربعة الفجر!!"..
المشكلة في النظرة دي.. البنت اللي هي بنتك واختك وامك وزوجتك وحبيبتك واللى ببساطة مينفعش تقول مين فيكو احسن او اهم من التاني لأن بدون وجود احد الطرفين مش هيبقى في عمار.. البنت دي بتبقى في ذهنك تقول الوقت كيان هش ضعيف عقلها صغير. لأ وكمان مااااكرة.. وكيد النساء باه والحاجات دي، وبرغم من تناقض الفكرة بين العقل الصغير والمكر إلا ان الرجل بيرتاح جدا للنظرية دي اللى تخليه يستسهل اصدار احكام بناءا على الموقف المتورط فيه، فهي ساذجة احيانا وماكرة احيانا أخرى
شىء مزعج جداً.. انك تكون بنت بتتنازعها جهتين، جهة المجتمع القائم بالفعل بكل افكاره الجاهلية الرجعية دي، وجهة احساسها الداخلي وقراءتها اللى دعمت ايمانها بإن في ظلم وان مش دا اللي المفروض يكون
طيب الحل ايه؟
م الاخر كلنا عارفين الحل، بس احنا مش قادرين ننفذه، مش قادرين نمارسه.. مش قادرين نغير النظرة الخاطئة للمرأة. ايوه هو دا بكل بساطة الحل.. انك تشوف المرأة ككيان انساني مماثل، ساعتها كل الحاجات هتتحل، هتعترف للانسانة دي بحقها.. هتحترمها من جواك
نفس الحكاية، المرأة كمان محتاجة تغير نظرتها لنفسها ولبنات جنسها، محتاجة تدي للانسانة اللى جواها حقها.
اولا يسعدنى اوى اكون اول كومنت عندك
ReplyDeleteثانيا كلامك رائع وجميل .. لكن انا بحس انه كلام قديم جدا بالنسبه لى .. وياما قلته قبل كدة لكن محدش التفت .. او ساعات اتقابلت بهجوم كبير من الرجاله .. والغريبه انى كراجل بقول ان معاكى حق فى كل حاجه قولتيها..وان المشكله الأم هى نظرة الرجل للمراه
دة الى انا قلته هنا
http://demaghy.blogspot.com/2007/04/1_20.html
وهنا
http://demaghy.blogspot.com/2007/04/2.html
أتمنى انك تقرى البوستين دول هتلاقيهم متفقين مع خطوط كتيرة من كلامك .. الفرق انهم اتكتبو فى فترة اقدم شويه
وتحياتى لكتاباتك الطازجه وقلمك الحساس
ان قوامة الرجل على المرأة هى شرع الله وهى قوامة تكليف بمافضل الله بعضهم على بعض وبما انفقوا من اموالهم
ReplyDeleteفالمرأة دوما مسئولة من
وهذا لا يقلل من شأنها ولا من تفكريها ومكانتها
فهى مسئولة من ابيها-ثم زوجها من بعد
وان تلفت حولك الآن ستجدى المرأة فى كل مكان وفى كل موقع ومازالت تطالب بالحقوق هناك فكر مترسخ لدى المرأة انها مهضوم حقها على طول الخط وهذا ان كان موجود فى الماضى فهو ليس موجود الآن بأى حال
اما بالنسبة للصلاة فى المسجد
كان الأحرى بك ان تقولى ان الأفضل ان تصلى المرأة فى قعر دراها و مع السماح لها بالذهاب الى المسجد لكن فى بيتها أفضل
ليس معنى ان تصلى المرأة الفجر فى المسجد ان هذا يعطيها الحق فى الدخول الى المنزل فى اوقات الليل المتأخرة
لا تمنعوا إماء الله مساجد الله
وليس التأخير فى فسحة خارج البيت او التنزة
وكل شىء ضابط وهى ان تامن فيه المرأة على نفسها من المضايقات وما شابة لأن هذا احرى بان تتخذ تقاتها منه
هناك سؤال ايضا لما يريد الرجل ابا كان او زوجا الا تتأخر ابنتة هل هذا من منطلق السيطرة ام من منطلق الخوف عليها
اعتقد انه الخوف عليها
على فكرة لم يكن هناك نسوة يسرن فى الشوارع على عهد رسول الله بعد المغرب الا ما ندر ولحاجات ملحة
الحل
ان هناك حقوق وواجبات
نعرفها ونطبقها
هذه وجهة نظرى المتواضعة
بارك الله فيك
كل عام انت الى الله اقرب وعلى طاعته ادوم
محمد حمدي
ReplyDeleteكلام قديم وللا كلام جديد ، ما انا نفسي كتبت عن الموضوع ده ميت مرة،واكاري واحدة ما تغيرتش٫٫٫ انما لازم نقول يمكن حد يسمع ويعتبر
وميرسي على اللينكات،هقراهم ان شاء الله
---
الطائر الحزين
• ايه علاقة قوامة الرجل على المرأة، بإنه يعتبرها مخلوق اقل شأننا منه؟!
• وبالرغم من اني ماجبتش سيرة القوامة في تدوينتي ولا تعرضت لها ولا جت على بالي اصلا وانا بتكلم عن التقليل من شأن المرأة،إلا ان يبدو ان بعض الرجال بيعتبروا ف قرارة نفسهم ان كل ما يتصل بنظرة الرجل للمراة له علاقة بالقوامة عليها، ودا شىء كوميدي جدا، انا بتكلم هنا عن العموم، المطلق، نظرة الاخ لأخته وزميل العمل لزميلته، والراجل اللى فى الاتوبيس وجمبه واحدة ست، ومجموعة الرجال والنساء في ندوة عن البيئة او انفلونزا الطيور، واعتقد يعني ان كلنا عارفين ان القوامة دي علاقة زوج بزوجته فقط،وللا ايه؟
• ثانيا،من ضمن تفسيرات القوامة (واللى انا مقتنعة بيها) هي ان القوامة تعني المسئولية مش انه يَفضُلها في شىء ٫يعني باختصار، انه بما ان المركب اللي ليها ريسين تغرق فلازم مركب الزواج يكون ليها ريس واحد وكان لازم يكون حد من الاتنين يا الراجل يا المرأة، مش هيجبوا حد من بره. يعني لو مكنش الرجل يبقى المرأة،فوقعت القرعة على الرجل، يبقى من وجهة نظر ادارية ليس الا هو عليه المسئولية النهائية ودي محدش جاب سيرتها ولا اتكلمنا فيها ولا انا هختلف مع حد فيها لأني مقتنعة بده٫٫٫٫٫انما دي حاجة والنظرة الذكورية للمرأة حاجة تانية، التقليل من شأنها حاجة تانية، اعتبارها ساذجة وغبية وداهية من دواهي الزمن حاجة تانية...
• ثانيا، للمرة التانية بتقول كلام حق يراد به باطل،فعلا المرأة وصلت لأماكن كتيرة جدا... لكن هل دا معناه انها حصلت على حقوقها؟؟ هل وصل الرجل لقناعة من داخلة ان المرأة مساوية ليه؟ هل بيبقى الوضع بالنسبة له طبيعي ومريح لما تكون رئيسته واحدة ست؟ وللا في اول مشكلة ممكن يواجهها معاها يبتدي يقول لها "شغل ستات" ويقعد ينم مع زمايلة "ايه اللى مخراجهم من بيوتهم دول،ما يقعدوا في بيوتهم ويريحونا" .. هل يا عزيزي الطائر الحزين لما المرأة وصلت بقت وزيرة.. دا معناه الاب او (الام) بيعامل بنته زي ما بيعامل ابنه ؟ هل المجتمع نظرته للمطلقة والمتأخرة فى الزواج نظرة متساوية مع نظرة نفس المجتمع للمطلق والمتاخر فى الزواج؟ هل كل مشكلاتنا اتحلت لأن كام واحدة مننا بقوا وزيرات؟ وللا طبيبات وللا مهندسات وللا صحفيات؟
• ثالثا: الاحرى بيا اني اقول كلمة الحق مش انى اقول اختياري الشخصي بمعني ان رغم اني بحب صلاة المرأة في البيت، الا اني عارفة ان الاسلام اعطى لها الحق انها تصلي في المسجد.. والرسول قال (لا تمنعوا اماء الله مساجد الله) والاحاديث عن صلاة النساء للفجر مع الرسول احاديث صحيحة..يبقى لما اقول ان مجتمع الاسلام الاول كان بيقبل خروج النساء للصلاة فى الفجر، ما كدبتش في حاجة، ثانيا ايه المانع انها تتأخر لصلاة او لعمل او لفسحة؟ طالما الفعل نفسه لا يغضب الله وطالما مع ناس تأمنهم وفي مكان تأمنه،والمواصلات متوفرة والطريق نور؟؟؟؟ هات نص من قرآن او حديث صحيح يقول الستات ماتخرجش من بيوتها بعد حداشر بالليل!
• اخيرا انا معاك ان الاب او الاخ مايحبش بنته تتأخر خوف عليها.. وهي دي الحقيقة ان "موضوع عدم خروجها ملوش دعوة بالدين" ممكن يكون "ليه دعوة بنظرة الرجل للمراة انها كائن ضعيف لازم يخاف عليها" بس لما تتوافر كل عناصر الامان مايبقاش الخوف ليه معني غير ان "الناس تقول عليكي ايه لما تشوفك راجعة بالليل كده يا هانم... والله ربيتي يا ام ليلى"
النظره للمرأه بالشكل ده مش نظره ذكوريه لحد كبير جدا المرأه مشتركه فيها
ReplyDeleteفى بعض الاحيان الاتكاليه على الرجل ومحاولة جعله شىء محورى فى حياتها او ان حياتها كلها لاتسير بدونه
احاديث البنات فى الجامعه
والموظفات
والنساء فى عربات المترو
حول طبيعة ذلك الرجل وما يرضيه وما يغضبه النظره دى بتوصل للرجل احساس بان المراه دى من كماليات حياته
ومتنكريش ان بعض النساء موافق على ما يحدث بل يرى ان الحريه الموجوده حاليا لم تكن سوى حلم فى خيالاتهم
يعنى النظره مش ذكوريه خالص بقدر كبير المشكله منكن ايضا
على فكره البوست عندى ساخر بس والله يا استاذه
شكرا لرحابة صدرك
حضرتك لم تفهمى قصدى
ReplyDeleteاولا عندما تحدثت عن القوامة والافضلية قلت انها افضلية تكليف
وليس افضلية نوع
صح ولا ايه
وبعدين ان الله سبحانة وتعالى يقول ان اكرمكم عند الله اتقاكم
يعنى المرأة التى تتقى الله اكثر من الرجل تكون افضل منه
وقوامة الرجل على المرأة التى تخصة مش اللى قاعده جنبة فى الاتوبيس زى ما حضرتك تفضلتى
لا حضرتك القوامة ليست مسئولية
لان الرجل ربنا جعل له القوامة وسيسألة عما يعول ومن هم فى قوامته
اما المشاركة واجبة ولا احد ينكرها ولا ينكر اهميتها
واضح ان حضرتك اعطيتى الموضوع أكبر من حجمة
انا بتكلم عن اصل الموضوع
يعنى كل واحد يقوم بدورة من وجه النظر التى يحددها الشرع له
ستسقيم الامور من غير نظرة دونية او غيرة
واحيانا كثيرة يكون مترسخ فى ذهن المرأة نفسها انها الأقل ولذلك تحاول ان تدافع دون مبرر
بارك الله فيك
كل عام انت الى اقرب وعلى طاعته أدوم
هذا هو المعيار
ارجو ان تكون وجهة نظرى وصلت لك
واضح تحفز حضرتك فى الرد وانى اتكلم فى العموم والالتزام بالحقوق والواجبات
ReplyDeleteوحضرتك الضرر ليس مقدر له ساعه
المهم الامان مثلما تفضلتى حضرتك
وهل اخلاق الشارع الآن من الرجال والنساء مقتضاها الأمن اليس من ابسط الحقوق أن يحاول ان يأمن الرجل على من يعول
اسف على الاطالة
وفى الأخر دعوت لحضرتك وحتى لم تردى الدعاء واخذك الرد العنيف
جزاك الله خيرا
كل سنه وانتي طيبه
ReplyDeleteواحمدي ربنا ان مفيش بنات بتدخل البيت بعد الساعه عشرة
دانتي تبوسي ايدك شعر ودقن
وبعدين المراءة فعلا ضعيفة ومحتاجة لظل راجل
بلاش مكابرة
لان الراجل برضة ضعيف ومحتاج حنيه ست
دة علي نفس منطق الضعف
ومعرفش ليه سمتيه ضعف مش احتياج
المهم
الموضوع انك وانك بتكتبي مش مقتنعه
لان الكلام مش مترتب
ومش قادر يدخل قلبي ولا عقلي
يعني
تقدري تنكري انك نفسك تتجوزي وجوزك يبقي شخصية قوية
ومسيطرة
وحمش
لا متقدريش تنكري
وفي نفس الوقت يكون حنين وحساس
ويحترمك
انا عموما مبيدخلش دماغي كلام سفسطه النساء والبكاء علي اللبن اللي فاكرين انه مسكوب مع انه زي الفل موقعش منه ولا نقطة
والستات زي الفل والمجتمع لا زكوري ولا حاجة
والستات راكبه ازواجها ومدلدله
والبنات بتعمل اللي هيا عاوزاه
والست ما شاء الله
ماسكه القيادة وبتقود الركب
وربنا يخلي ماما سوزززززززززززان
e7na
ReplyDeleteلا انكر طبعا ان النساء عنهم نفس النظرة الخطأ عن نفسهم،واعتقد اني وضحت ده فى التدوينة نفسها.. يا جماعة انتو بتقروا التدوينة كلها للا ايه؟؟؟
كلامي بيوصل ازاي؟
-----
الطائر الحزين
فين في تعليقي الرد العنيف اللى انت بتقول عليه؟ حسيت ازاي ان ردي عنيف؟
اعتقد اني كنت بتناقش بكلمة قصاد كلمة وبرهان قصاد برهان، وبالتالي انا مش محتاجة اكون عنيفة ولا المفروض يوصلك الاحساس ده،الا اذا كنت انت كنت بتقرا وانت متحفز والله اعلم
ثانيا، انا مخدتش بالي من دعاءك ليا فى اخر تعليقك، ومعتقدش ان حتى لو شفته فرض عليا اني ارده،او ان فرض عليا ان ارده مكتوبا الرد، مش يمكن دعيت لك بظهر الغيب؟
ثالثا انت قلت
لا حضرتك القوامة ليست مسئولية
لان الرجل ربنا جعل له القوامة وسيسألة عما يعول ومن هم فى قوامته
حسب فهمي يعني، ان اللي انت قلته دا متناقض.. منين القوامة ليست مسئولية ، ومنين ان الرجل سيسأل عن من هم في قوامته؟
اعتقد ان مصطلح المسئولية شرحه هو بالظبط اللى انت قلته في الجملة
رابعا انا ماديتش الموضوع اكبر من حجمه، انا رديت علي كل النقط الى انت اثرتها،ومش معني ان كان عندي رد عليها وكتبته اني بكبر الموضوع وللا مكنتش عايزيين ارد واكتفي بحاضر وطيب وشكرا على التعليق؟
خامسا،انا معاك جدا ان في نساء مترسخ بداخلهم انهم الاضعف، ودا انا وضحت سببه فى التدوينة (انتو قريتوا التدوينة كلها؟؟؟)، ان النظرة دي كمان تبنتهاالمرأة وعاشت بيها.. بس لما تكون الحقيقة ان "النساء شقائق الرجال" يبقى لازم ندور كويس جوانا على المشاعر المترسخة خطأ دي ونعالجها
-------
yasser
مش معنى ان الكلام مادخلش قلبك وعقلك ان انا كاتبة كلام مش مترتب او اني كاتباه وانا مش مقتنعة
في حاجة اسمها اختلاف الرأي..ممكن اكتب رأي ما تقتنعش انت بيه.. بيبقى اختلاف ادمغة وطباع مش اكتر، مش ضروري ابدا تدور على شماعة "اسلوب الكتابة" عشان تقول انك رافض رأيي ومش مقتنع بيه
الاختلاف في الراي لا يفسد للود قضية.. لكن تسفيه الرأي ومحاولة تشويهه بالتشكيك في اسلوب الكاتب وقناعاته شىء يفسد كل ود بصراحة
بس عشان احنا في رمضان مش هزعل،عشان رمضان بيحب بيبسي وبيبسي بيحب رمضان
وبعدين اذا كان كلام النساء سفسطة وبكا على اللبن المسكوب ما كنتش تعبت نفسك وكتبت تعليقك على كلام انت بتعتبره سفسطة الا اذا كنت عايز تعرفني عملي يعني ايه التعليقات السفسطائية
انا اخطأت لما قلت القوامة ليست مسئولية كنت اقصد مسئولية وهذا وضح من التفسير بعدها
ReplyDeleteشكر الله لك على التصحيح
ابالعكس من يغضب من الرأى ولارأى الأخر؟؟
ايه علاقة قوامة الرجل على المرأة، بإنه يعتبرها مخلوق اقل شأننا منه؟!
هذا هو ردك الأول انا ارى ان هذا هو أصل المشكلة لان الرجل يرى انه افضل وبالتالى ينظر للمرأة نظرة أقل لانه وهو القيم عليها
لهذا قلت فى البداية أن الافضلية هى افضلية تكليف وليس نوع
انا قصدت أنى رددت الموضوع لأصلة فالمرأة فى قوامة الرجل دوما
كون الرجل يستغل هذه القوامة استغلال سىء أو يستغلها بشرع الله ويتق الله فى من هم تحت قوامته هذا موضوع أخر
وسيحاسب علية الرجل بالقطع اذا ظلم او تعسف او ....
وهناك اشياء يكون للرجل او للعائل سلطة مطلقة فى الاوامر ما دام لا يمنع شرع الله
يعنى مثلا بنتى تقول لى انا نازلة اتفسح فانا من حقى اقول لها لا بلاش اليوم
لكن لو قالت لى انا هصلى العصر لا يجوز اصلا ان اقول لها لا ولا يجوز اصلا ان تستمع لى
بارك الله فيك
وارجو ان تكون وجهة نظرى وصلت
حين توجد مثل هذه المشكلة تكون مشكلة أكبر من مجرد النظرة للمرأة
ReplyDeleteفهي مشكلة شخصية وتفكير
والشاب الذي يتحدث عن صديقته على أنها مزة يفتقد للاحترام بوجه عام
وهو في الغالب لن يكون انسانا يتمتع باحترام الناس له
او باحترامه هو للناس
والأمثلة كلها على هذه العلل هي ظواهر لخلل في التفكير والشخصية
سواء عند الرجل أو عند المرأة
فكم من زوجات غير أمينات على أزواجهن مثلا بشكل أو بآخر
من أول ذكره بما لا يحب عند صديقتها أو أمها
أو التربص بماله وكأنهما ليسا في شركة ولكن في علاقة مصالح
ثم تجدين زوجا لا يحترم زوجته او لا يعبأ بها
الأمثلة كثيرة جدا على الخلل بين النساء وبين الرجال
ولا أستطيع أن أقول ان الخلل في التفكير موجود لدى الرجال وحدهم
ولكنه خلل في ثقافة المجتمع
وهي ثقافة فاشلة في علاقة الرجل بالمرأة كما هي في اشياء أخرى كثيرة
حتى في مفهوم الزواج وكيفية التعامل معه نجد تفكيرا فاشلاً جعل من الزواج في كثير من الأحيان مشروعاً مالياً خطيرا
وليس اجتماع وسكن بالرحمة والحب والتوافق
إذا استقام تفكير الانسان رجلا كان او امرأة فسوف تستقيم نظرته وعلاقته للجنس الآخر
القوامة ليست لها علاقة بالنظرة الدونية للمرأة
ReplyDeleteممكن تكون مسئول عن المرأة تحبها وتحترمها وتحميها وبرضه تعاملها كإنسان مساوي - وده مش هبة منك لأنها فعلا إنسان مساوي - في كل حاجة تاخد رأيها وتحترمه وتحترم أحلامها وطريقة تفكيرها وتعطيها - زي ما بتعطي نفسك - حرية الخطأ
ولكن يمكن موضوع حرية الخطأ دي هي اللي بتخلي الرجل يبالغ في فرض قيوده على المرأة
رغم اني من قراء بلوجك و لم اقرا للناس التانيه قبل كدا .
ReplyDeleteبس بصراحه و الحق يتقال
ايوه انت بتقولي الكلام اخذ و عطا ... بس
انت كلامك فيه عصبيه شويه ...و عنيف
========
انا تماما مع كلام الطائر الحزين
و ياسر
و محمد شدو
انا مع القوامه و لكل بالمفهوم الصحيح للاسلام
قوامة الفضل لا قوامة القهر
====
الحاجه عايز اقولها لانك معترضه علي قوامه الرجل
حديث الرسول عليه الصلاه و السلام
كلكم راع و كلكم مسئول عن رعيته : فالإمام راع و هو مسئول عن رعيته ، و الرجل راع في أهله و هو مسئول عن رعيته، و المرأة راع
في بيت زوجها و هي مسئولة عن رعيتها ، و الخادم راع في مال سيده و هو مسئول عن رعيته ، و الرجل راع في مال أبيه و هو مسئول عن رعيته ، فكلكم راع و كلكم مسئول عن رعيته )
كل واحد مسئول عن حاجه
الرسول مقالش الرجل و المرأة راع و مسئولا عن بيتهما .
حدد حاجات للراجل و حاجات للست ...
مينفعش احنا بقي نيجي نخلط بينهم ..
===
حاجه تانيه
الي بتقولي فيها هات حديث او نص قران بيقول الست متجيش 11 بالليل .
اولا مفيش حاجه اسمها كدا ...
الاسلام قال لما يكون حاجه مش موجوده في الكتاب و السنه بنمشي علي العرف السائد ...
و العرف السايد عندنا ان البنت متتأخرش ... دا صيانه ليها ...
مش ذل ليها ...تسعين في الميه من البنات البايظه بيكون مواعيدهم كدا ...
===
بالنسبه للايه الي كنتي بتستشهدي بيها .. لو تكملتيها للاخر
قوامة الرجل ثابتة بنص القرآن: (الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ...)الآية[النساء:34].
ايوه ربنا فضل بعضهم علي بعض..
ولا في اعتراض علي كلام ربنا..
دا الطبيعي و الي اتعودنا عليه من يوم ما بعث محمد عليه الصلاه و السلام لغايه العصر العجيب الي احنا جينا فيه دا ...
من ساعه ما المرأة عماله تتكلم عن حقها و هي بقت كائن مخوخ هش ...من عارفه تحدد طريقها...
كميه البنات المتبرجه اخذ في الزياده
كميه الانحلال الاخلاقي
... انا مش بعمم.. لا لغايه دلوقت في بنات هم مثال و نبراس للجميع
و برضو مش معني كدا ان زمان كان البنت واخده حقها كامل ... بس دلوقت هي اخدت بزياده..و اخدت حاجات زياده فعلاً .
=====
سيبك من دي يقولي ايه بقي لما ربنا قال
"ولهن مثل الذي عليهن بالمعروف ... وللرجال عليهن درجة"
!!!!!!!!!!!!!!
زي متفقن الكلام اخذ و عطا ...
ReplyDeleteاسف لو الكلام جاف شويه اعذريني...
الدنيا صيام و الواحد مش شايف ادامه ..
أولا
ReplyDeleteإحنا كمجتمع كير مابنخلط بين الدين والعادات والأعراف والتقاليد ..وده للأسف الدين بيجي في الرجلين ..وكمان الفهم الخاطئ للدين
........
دعوة لكل المدونين ..للإشتراك في إقتراحات لتدوينة في حب الرسول صلى الله عليه وعلى إله وسلم
ReplyDeleteنقاش لا بأس به و لكن عندما ترى الحياة فى الغرب ، ستطالب بناتنا و سيداتنا بأن ما وصلن اليه من حقوق يكفى
ReplyDeleteالأخت البنت المصرية
ReplyDeleteكل عام وأنتم بخير
لقد استفدت افادة بالغة فى نشر مدونتى عن القصة القصيرة المصرية ..
ولكن
وجدت شريط كتابة وتنسيق التدوين أختفى ..
أكون شاكرا لكم شرح الخطوات التى يتعين اتباعها لإعادة شريط التنسيق
مع خالص الشكر والتحية
على عبد اللطيف
القاهرة
http://shortstory1935-1986.blogspot.com/
دى مشاكل مجتمع مش نظرة الراجل
ReplyDeleteما ينفعش التعميم
ما ينفعش تقولى الراجل نظرته كذا
او بيفكر كذا
او مجتمع ذكورى
وبرامج ست ستات دى
السلام عليكم
ReplyDeleteازيك يا زينب
فى الحقيقه الموضوع دا تاعبنى جدا لدرجة انى بعمل عنه دراسه
بس الفكره بقى ان مادمنا اعترفنا ان الدين مالوش علاقه وان المشكله مشكلة افكار سائده فى المجتمعات العربيه
شوفى بقى ايه اللى حصل
الافكار زى ماهى ... ماشى ؟
الدين مالوش دعوه
بس الستات وبالغم من القهر مثلا زى ما بيقولوا كانت متعففه ومحتشمه والشباب مكانوش بالشكل والمصايب اللى بنشوفهم دلوقتى وكان فى حاله من الحياء
لحد ما جه قاسم زفت امين
فهم حرية المرأه غلط فهمها بوجهة النظر اللى شافها فى اوربا
فحاول يغير فى المجتمع
فبدل من نشر فكره حرية المرأه نشر فكره تانيه خالص هو نفسه مكانش فاهمها اسمها تحرير المرأه
وانا ارى ان كان المفروض تحرير الرجل من قيود عقله مع الحفاظ على المرأه كما هى والدعوه فقط الى تعليمها فى مدراس بنات
وربنا يستر على الامه
حزين
ReplyDeleteجميل اننا متفقين على ان العادات والتقليد هي المشكلة وان الدين ملوش علاقة
بالعكس الدين اعطى المرأة حريات ومسئوليات واعتبرها كائن مستقل في حين ان العادات عملت على تجنيب الحقائق دي ووجهة نظر الدين نفسه
بس قبل ما تتكلم عن قاسم أمين.. هل انت قريت كتابه قبل ما تصدر قرارك بإنه زفت؟
انا عن نفسي لما كنت اسمع زمان عن قاسم أمين كنت الاقي ناس تقول عليه محرر المرأة والناس دول ف الغالب انا بختلف معاهم على مفهوم الحرية وبالتالي حسبت قاسم أمين منهم طالما بيتكلموا عنه حلو كده
والقسم التاني كانوا يقولوا قاسم امين لعنه الله اللى خرج الستات من بيوتها وعلمهم قلة الحيا.. ودول القسم اللي بيقول انه متمسك بالدين بس الحقيقة انه متمسك بعادات اكتر منها دين
فلما قريت كتاب قاسم أمين الى هو "تحرير المرأة" ،وبرغم الخلفية اللى مش لذيذة اللى اتكونت جوايا تجاهه،فأنا فوجئت بكتابه وفوجئت بفكره واحترمته واحسبه رجل جاء يقول كلمة حق في وجهة مجتمع هو ابعد ما يكون عن الدين وقتها
وعلى فكرة كان كلامه كله يقول ربنا قال والرسول قال.. كان متمسك بالفكرة الدينية وكان معلن ده ولم ينكره،
يعني لو كان قاسم أمين بصفته وافكاره وطريقته في التناول دلوقتي كنا حسبناه على التيار الاسلامي باختصار
بمعنى اخر، هو مجاش من اوروبا يقول يا مجتمع يا متخلف سيبوا الدين وامشوا ورا الغرب وحرية الغرب، بالعكس تماما، هو جه يقول ربنا قال والرسول قال
وبصراحة انا شايفة انها مسئولية علينا نوضح للناس حقيقة قسم امين واختلاف دعوته عن الدعاوي اللي ظهرت بعده.. اننا نديله حقه المهضوم
فإذا قرأت كتابه بنفسك، واختلفت معاه فى نقاط.. فدا وارد وممكن جدا، زي ما ناس بتختلف في الرؤية والتفسير
ياريت تقرا كتابه، وتيجي نتناقش فيه ونشوف الراجل ده كان بيفكر ازاي وبيقول ايه
:)
alyabdellatif & lailamahmoudelbadawy
ReplyDeleteاولا ادخل ال
settings
بتاعة البلوج بتاعك ومن صفحةال
basic
اتأكد ان
Show Compose Mode for all your blogs?
معمولة
yes
وطبعا لو مش كده، اعملها واضغط الحفظ
وبعدين لما تيجي تكتب بوست فى صفحة التحرير
اتأكد انك مختار الوضع
compose
وليس
edit-html
طيب ليه ما تقدميش عرض لكتاب قاسم أمين؟
ReplyDeleteكتاب قاسم أمين لم يفعل شيئاً
وأي تغيير حدث في المجتمع لابد أنه كان نتاجاً لعوامل عدة
وانا شخصياً لا أحسب أن كتابا أو كاتبا واحدا كان هو العامل الأول أو الأقوى
يا ريت كان كتاب واحد قادر على تغيير مجتمع
!!
محمد شدو
ReplyDeleteوالله فكرت في كده بعد ما نشرت تعليقي على حزين
ان شاء الله هجهز حاجة عن الكتاب
عندك حق ان مش كتاب بس هو اللى يغير المجتمع
انما اللى اعرفه ان وقت ما صدر كتاب قاسم امين اثار ضجة وقوبل بالرفض
وبعدين وفاة قاسم امين المبكرة ادت لحركات التحرير بعد كده فرصة تلتصق بإسمه انما مش بأفكاره
نظرة تاريخية على دور المرأة والظروف التى مرت بها :
ReplyDeleteالمرأة فى المجتمع الشرقى مظلومة ، وهى لم تتحرر ولم تأخذ مكانتها إلا على مدى سنوات قريبة ، وقد كانت فى العصور الأولى ، لاتعتبر أكثر من أداة متعة .
أما الإسلام فقد حرر المرأة وأوجد لها مكانتها فى التاريخ ، ولقد كان منها من يقاتل فى عصر النبى ، ويضمد الجرحى ويخطب ويناقض عمر بن الخطاب فى تشريعاته ، ولكن بعد الخلافات الشديدة التى حدثت بين العباسيين والأمويين والانتكاسات التى حصلت بعد مقتل الحسين ، تدهورت حالتها فى هذا الجو الكئيب من الفتن والدسائس حتى أصبحت جارية تباع وتشترى .
وفى مصر بدأت الانتفاضة بعد عصر قاسم أمين ، فقد دافع عن المرأة دفاعا حارا وبين مكانتها فى صدر الإسلام وفى عهد الخلفاء الراشدين وتأثيرها على من بعثوا الثقافة إلى أوج عزها فى عصر هارون الرشيد والمأمون .. وطبعا لاقى قاسم أمين الاعنات من بعض المتخلفين وذوى العقول الجامدة ، ولكنه انتصر ، وظهر انتصـاره عندما بدأت السيدة هدى شعراوى وعائشة التيمورية .
وبعد ذلك حدث تطور سريع ودخلت الفتاة المصرية الجامعة لأول مرة ، وخرجت إلى العمل فى الأربعينيات وأصبحت موظفة فى كل مرافق الدولة .
نظرة تاريخية على دور المرأة والظروف التى مرت بها :
المرأة فى المجتمع الشرقى مظلومة ، وهى لم تتحرر ولم تأخذ مكانتها إلا على مدى سنوات قريبة ، وقد كانت فى العصور الأولى ، لاتعتبر أكثر من أداة متعة .
أما الإسلام فقد حرر المرأة وأوجد لها مكانتها فى التاريخ ، ولقد كان منها من يقاتل فى عصر النبى ، ويضمد الجرحى ويخطب ويناقض عمر بن الخطاب فى تشريعاته ، ولكن بعد الخلافات الشديدة التى حدثت بين العباسيين والأمويين والانتكاسات التى حصلت بعد مقتل الحسين ، تدهورت حالتها فى هذا الجو الكئيب من الفتن والدسائس حتى أصبحت جارية تباع وتشترى .
وفى مصر بدأت الانتفاضة بعد عصر قاسم أمين ، فقد دافع عن المرأة دفاعا حارا وبين مكانتها فى صدر الإسلام وفى عهد الخلفاء الراشدين وتأثيرها على من بعثوا الثقافة إلى أوج عزها فى عصر هارون الرشيد والمأمون .. وطبعا لاقى قاسم أمين الاعنات من بعض المتخلفين وذوى العقول الجامدة ، ولكنه انتصر ، وظهر انتصـاره عندما بدأت السيدة هدى شعراوى وعائشة التيمورية .
وبعد ذلك حدث تطور سريع ودخلت الفتاة المصرية الجامعة لأول مرة ، وخرجت إلى العمل فى الأربعينيات وأصبحت موظفة فى كل مرافق الدولة .
ــــــــــــــــــــــــ
حوار محمود البدوى مع الناقد ابراهيم سعفان نشر بصحيفة الوطن العمانية فى 3|8|1981 ومن كتاب سيرة حياة محمود البدوى للكاتبين على عبد اللطيف وليلى محمود البدوى والصادر عن مكتبة مصر 2002 "
والمزيد لمن يريد فى مدونتى